Стефан святой

Стефан Первомученик — житие, значение иконы и о чем молятся святому

Одним из самых почитаемых святых является Стефан Первомученик. Его называют так из-за того, что он был первым, кто пострадал за веру в Иисуса Христа и пошел по стопам самого Господа. Он первым поднялся на небо за Спасителем, и положил начало гонений христиан.

Вконтакте Facebook Twitter Google+ Мой мир Оглавление:

  • Житие Апостола
  • Икона святому Стефану
  • О чем молятся Стефану Первомученику
  • День памяти святого

Житие Апостола

После вознесения Господа Иисуса Христа на небо апостолы начали свою ревную деятельность на земле. Они доносили Слово Божие до всех людей. Те же, слыша их, веровали, каялись и шли за ними. Апостолы объединяли вокруг себя всех в общины, которые славили Господа Бога, свято верили в Него и любили Его всем сердцем.

С каждым днем общины росли и росли, верующих становилось все больше. Апостолы понимали, что не могут уделять должное внимание и всем общинам и отдельно служению и распространению Слова Божьего на земле. Поэтому они решили избрать семь диаконов, которые будут следить за духовным состоянием общин, помогать вдовам, сиротам и всем нуждающимся. В эту «святую семерку» попал и Стефан Первомученик.

Об этом событии идет речь в Деянии Святых Апостолов, книге Нового Завета, которую написал один из евангелистов Лука.

Среди семи избранных молодой Стефан был одним из самых духовно богатых, насыщенных служителей Бога. Он имел горячее сердце, которое буквально пылало любовью к Господу. Стефан доказывал свою любовь не только словами, но и делами. Его называли «архидиаконом», намекая на то, что среди семи он был первым. Первым по вере. Помимо того, что он поддерживал христианскую общину, он так же как и апостолы, служил людям, проповедовал им об Иисусе Христе.

Благодаря ему, многие уверовали и спаслись. Но были и те, которым не нравились учения Стефана, ведь они не имели в себе ничего худого. Все, что говорил Стефан, не от него исходило, но от Духа Святого. Однажды, обозленные завистники подговорили людей, чтобы те сказали, что якобы слышали от Стефана слова-богохульства. Народ, послушав лжесвидетелей, притянул Первомученика к синедриону. На то время это был высший суд.

Его обвинили в непослушании и опровержении Закона Моисея. В вину поставили самый большой грех в глазах фарисеев, людей, которые проводили в церкви большую часть времени, но делали это перед людьми, а не перед Богом. Иисус посрамил их за это.

Все обвинения в свою сторону Стефан принял спокойно. Дух Святой пребывал в нем, и ему не нужно было думать, как оправдать себя перед синедрионом. Сын Божий говорил, что верующим в Него будет дано Защитника, Святого Духа, Который будет говорить мудростью за них. Молодой диакон вспомнил перед верховным судом историю еврейского народа, начиная с завета Господа с Авраамом.

И по мере того, как он говорил, он дошел до самого рождения Мессии. Стефан навел яркие примеры того, как часто евреи отказывались от руки Господа. Он вспоминал, что после спасения их от египетского рабства, они снова и снова оставляли Его, возведя себе новых богов.

Также было и с пророками, которых послал Бог. Начиная с Моисея, которому не поверили евреи даже после того, как он за своего убил египтянина, а посрамили за это. И заканчивая намеком на Иоанна Крестителя, который был послан пророчествовать о Сыне Божьем, но его не послушали и убили, отсекли голову.

Боялся ли Стефан, что с ним сделают также? Нет, он ожидал этого. И ясно дал понять судьям, что знает свою судьбу, но в нем нет страха.

Во время его проповеди, он как бы преобразился и принял ангельский вид. Он посмотрел на небо и увидел Сына одесную Отца. Стефан возрадовался и сказал о том, что он видит. Это еще больше взбесило судьей, и они сразу же приняли решение. Архидиакона вывели из здания и решили побить камнями.

Обозленные люди с удовольствием швыряли в него камни, а сам святой молился за них, прося у Господа прощение для сих грешников за то, что они делают. Это было настоящим проявлением любви. Слова, которые он сказал перед смертью, были очень похожи на слова Мессии, сказанные на кресте.

Интересно, что в тот момент, как Стефана били камнями, при одеждах преступников стоял Савл и спокойно наблюдал за этим. Это позже он стал одним из самых преданных Господу апостолом – Павлом, который также умер за веру в Сына Божьего. Он вспоминал Стефана и свою роль в его смерти и горько каялся в содеянном. В Деяниях говорится, что весь христианский мир плакал за первым умершим за веру в Иисуса – Стефаном.

Икона святому Стефану

На иконах первого святого мученика изображают молодым, так как он умер в возрасте 30 лет. В правой руке святого чаще всего находиться кадило, а в левой – Святое Письмо либо же храм.

Кроме того, Стефана Первомученика изображают с камнем на голове, передавая события его страшной смерти, и с пальмовой ветвью, как символом свободы.

О чем молятся Стефану Первомученику

Перед иконой Стефану Первомученику молятся о помощи заблудшим, отбившимся от стада овцам Христа, об исцелении духовных ран. Обращаются также к святому с молитвой покаяния.

Молитва Стефану Первомученику

Акафист Стефану Первомученику

День памяти святого

Первого мученика православные христиане почитают 9 января, а католики – 26 декабря.

Смерть Стефана Первомученика – это начало борьбы христиан за веру. Своей жизнью этот праведник доказал, что победить можно только имея в себе любовь.

СТЕФАН ПЕРВОМУЧЕНИК

Первомученик и архидиакон Стефан

Стефан (ок. 4 — ок. 34), апостол от 70-ти, архидиакон, первомученик

Память 4 января в Соборе семидесяти апостолов, 2 августа в день перенесения мощей, 15 сентября в день обретения мощей, 27 декабря.

Святой Стефан, апостол от семидесяти, происходил из евреев, живших за границей, т. е. вне Святой Земли. Такие евреи назывались «эллинистами», так как находились под большим влиянием греческой культуры, доминировавшей в Римской империи. Служение и мученичество Стефана описал Евангелист Лука в книге Деяний Апостолов, главы VI-VIII.

После сошествия Святого Духа на апостолов Церковь стала быстро расти, и возникла необходимость заботиться о сиротах, вдовах и бедных вообще, принявших крещение. Двенадцать апостолов предложили христианам выделить семь достойных мужей для опеки нуждающихся. Святые Стефан, Прохор, Никанор, Тимон, Пармен, Филипп и Николай были посвящены во диаконов (что значит «помощники», «служители»), став ближайшими помощниками апостолов от двенадцати. Среди диаконов выделялся своей крепкой верой и даром слова молодой Стефан, называемый архидиаконом, т. е. первым диаконом. В скором времени диаконы, кроме помощи бедным, стали принимать ближайшее участие в молитвах и богослужениях.

Стефан проповедовал в Иерусалиме слово Божие, подкрепляя истинность своих слов знамениями и чудесами. Успех его был очень большой, и это возбудило против него ненависть фарисеев. Они схватили его и повлекли в синедрион. Здесь фарисеи представили ложных свидетелей, которые утверждали, что он в своих проповедях оскорбляет Бога и пророка Моисея. В свое оправдание святой Стефан изложил перед синедрионом историю еврейского народа, показывая на ярких примерах, как евреи всегда противились Богу и убивали посланных Им пророков. Члены синедриона слушая его, все более разгорались гневом.

Мученичество перводиакона Стефана

В это время Стефан увидел, как над ним раскрылось Небо, и он воскликнул: «Я вижу небеса отверстые и Сына Человеческого, стоящего одесную Бога» (Деян. 7, 56). Услышав это, члены синедриона пришли в великую ярость. Затыкая свои уши, они бросились на Стефана и повлекли его за город. Здесь, как закон повелевал, свидетели, первые обвинившие Стефана, первыми стали побивать его камнями. При этом присутствовал юноша, именем Савл, которому было поручено стеречь одежды побивающих камнями. Он одобрял убиение Стефана. Вдали, на возвышении, стояла Матерь Божия со святым апостолом Иоанном Богословом и усердно молилась за мученика. Падая под градом камней, Стефан воскликнул: «Господи Иисусе! Не вмени им греха сего и прими дух мой».

Так архидиакон Стефан в возрасте около 30 лет стал первым мучеником за Христа около 34 года. По выражению мученика III века Астерия, это был «начаток мучеников, учитель страданий за Христа, основание доброго исповедания, ибо прежде Стефана никто не изливал крови своей за Евангелие».

Часть главы первомученика и архидиакона Стефана. Монастырь Ватопед. Афон

Мощи и почитание

После кончины мученика в Иерусалиме началось преследование христиан, от которого они вынуждены были бежать в разные части Святой Земли и в соседние страны. Так христианская вера стала распространяться в разных частях Римской империи. Кровь первомученика Стефана не пролилась даром и его молитва о невменении греха побивающим его была услышана. В скором времени Савл, одобрявший это убийство, уверовал, крестился и стал знаменитым Павлом — одним из самых успешных проповедников Евангелия. Много лет спустя Павел, посетив Иерусалим, был тоже схвачен разъяренной толпой иудеев, хотевших побить его камнями. В своей беседе с ними он вспомнил о невинной смерти Стефана и о своем участии в ней (Деян. 22, 19) .

Десница святого первомученика и архидиакона Стефана. Свято-Троице-Сергиева Лавра. Серапионова палата

После того, как святой первомученик архидиакон Стефан был побит иудеями камнями, его святое тело бросили без погребения на съедение зверям и птицам. Однако на вторую ночь знаменитый иудейский законоучитель Гамалиил, начавший склоняться к вере в Иисуса Христа как в Мессию и защитивший апостолов в синедрионе (Деян. 5, 34-40), послал преданных ему людей взять тело первомученика. Гамалиил предал его погребению на своей земле, в пещере, недалеко от Иерусалима. Когда скончался тайный ученик Господа, Никодим, приходивший к Нему ночью (Ин. 3, 1-21; Ин. 7, 50-52; Ин. 19, 38-42), Гамалиил также похоронил его близ гроба архидиакона Стефана. Затем и сам Гамалиил, принявший крещение вместе со своим сыном Авивом, был погребен при гробе первомученика Стефана и святого Никодима.

Перст св. ап. первомученика архидиакона Стефана Киево-Печерская Лавра. Свято-Успенский собор. центральный придел

В 415 году мощи святых были чудесным образом обретены и торжественно перенесены из деревни Кафаргамала в Иерусалим архиепископом Иоанном вместе с епископами Севастийским и Иерихонским . С того времени от мощей начали совершаться исцеления. В церквях Святой Земли это перенесение мощей поминается 2 августа.

Около 428 года, при благоверном императоре Феодосии II Младшем, мощи святого первомученика Стефана были перевезены из Иерусалима в Константинополь и положены в церкви во имя святого диакона Лаврентия, а по создании храма во имя первомученика Стефана перенесены туда 2 августа.

На начало XXI века значительная часть мощей святого Стефана пребывала в Греции, особенно в обителях Святой Горы Афон. В монастыре Ватопед находились части честной главы и плеча первомученика. Части десницы апостола — дар императора Феодосия Младшего — хранились в монастыре Констамонит, посвященном первомученику . Другие небольшие частицы его мощей находились в афонских монастырях Зограф и Ставроникита . Также в Греции, в Метеорском женском монастыре первомученика Стефана, находилась другая часть главы первомученика подаренная монастырю одним из представителей правящих домов Дунайских княжеств .

В Русской Православной Церкви также сохраняются части мощей святого. Частица десницы пребывается в Серапионовой палате Троице-Сергиевой Лавры, а перст — в Киево-Печерской Лавре, в раке с изображением святого .

Среди чтимых икон святого известна чудотворная икона в Констамонитском монастыре датируемая VIII веком.

Молитвы

Величание

Величаем тя,/ страстотерпче святый Стефане,/ и чтим честная страдания твоя,/ яже за Христа претерпел еси.

Тропарь, глас 4

Царским венцем венчася / твой верх от страданий, / яже претерпел еси по Христе Бозе, / мучеников первострадальче Стефане, / ты бо иудейское обличивый неистовство. / видел бо твоего Спаса одесную Отца, / Того убо моли о душах наших.

Ин тропарь, глас 3

Апостолом совсельник / и страдальцем первострадалец, / Христов служитель, прехвальне Стефане, / первее бо совершив мучения течение, / безчисленныя роды человек равно Подвигоположнику Христу приведе. / Темже яко апостола и страдальца верховнаго / чтуще тя, молим: / моли Христа Бога / даровати нам велию милость.

Ин тропарь, глас 4

Подвигом добрым подвизался еси,/ первомучениче Христов и апостоле, и архидиаконе Стефане, / и мучителей обличил еси нечестие. / Камением бо побиен от рук беззаконных, венец от яже свыше десницы приял еси, / и к Богу взывал еси вопия: / Господи, не постави им греха сего.

Кондак, глас 6

Первый сеялся еси на земли небесным Делателем, / всехвальне Стефане, / первый на земли за Христа кровь излиял еси, блаженне, / первый от него победы венцем увязлся еси на небесех, / страдальцев начало, / венечниче мучеников, первострадальне.

Ин кондак, глас 1

Владыка вчера нам плотию прихождаше, / и раб днесь от плоти исхождаше; / вчера Царствуяй плотию родися, / днесь раб камением побивается: / Того ради и скончавается первомученик и божественный Стефан.

Использованные материалы

  • Статья энциклопедии Mertens, А., Who was a Christian in the Holy Land:
  • Полный Тропарион. — Издательство «Троица», 2006. Т. 1. С. 43-44.

Свт. Амвросий Медиоланский видит в обращении Павла действие молитвы св. Стефана. См. его О покаянии две книги, кн. I, гл. 10,

В энциклопедии Мертенса они названы Евсфон (Eusthonus) Севастийский и Елевфер (Eleutherus) Иерихонский, см. Mertens, А., Who was a Christian in the Holy Land, . На оба епископа названы именем Елевферий.

«Ватопед», Православная энциклопедия, т. 7, с. 307-331,

«Ватопедский, Монастырь, Святая Гора, Афон», сайт сервиса Go-Athos,

«Кастамонит», Православная энциклопедия, т. 31, с. 585-594,

В источнике указан «родственник румынского правителя Драгомита по имени Влахия Владислав». См. «Монастырь св. Первомученика Стефана», сайт Православные молитвы, 27 октября 2011,

«Перст первомученика и архидиакона Стефана — среди особо почитаемых святынь Киево-Печерской Лавры», Православная жизнь, 14 декабря 2017,

Святой апостол первомученик и архидиакон Стефан

Святой апостол первомученик и архидиакон Стефан был старшим среди семи диаконов, поставленных самими апостолами, поэтому его называют архидиаконом. Он был христианским первомучеником и пострадал за Христа в возрасте около 30 лет. По выражению Астерия, это был «начаток мучеников, учитель страданий за Христа, основание доброго исповедания, ибо прежде Стефана никто не изливал крови своей за Евангелие». Будучи исполнен Духа Святого, святой Стефан с дерзновением убедительно проповедовал христианское учение и побеждал иудейских законоучителей в спорах. За это иудеи оклеветали Стефана, будто бы он произносит хулы на Бога и на Моисея. С таким обвинением святой Стефан предстал перед синедрионом и первосвященником. Он произнес пламенную речь, в которой изложил историю еврейского народа и смело обличил иудеев в гонениях на пророков и в казни ожидавшегося ими Мессии, Иисуса Христа. Во время речи святой Стефан вдруг увидел небо отверстым и Иисуса Христа во славе, стоящего одесную Бога. Он громко провозгласил об этом. Тогда иудеи, затыкая уши, набросились на него, повлекли его за город и побивали камнями, а святой мученик молился за своих убийц. Вдали, на возвышении, стояла Матерь Божия со святым апостолом Иоанном Богословом и усердно молилась за мученика. Перед смертью Стефан произнес: «Господи Иисусе, приими дух мой, Господи, не вмени им это во грех», – и затем радостно предал Христу свою чистую душу. Тело святого первомученика Стефана, оставленное на съедение зверям, тайно взял известный еврейской учитель Гамалиил с сыном своим Авивом и предал погребению в своем имении. Впоследствии они оба уверовали во Христа и приняли святое Крещение.

Апостол от 70-ти Стефа́н, первомученик, архидиакон

Кондак 1

Избранный от множества ученик Господа и Спаса нашего, яко исполненный веры, Духа Свята и премудрости, на служение вдовицам молитвою и возложением рук апостольских, явился еси первый во диаконех, и тако в сем чину Господу даже до смерти мученическия послужил еси, яко имеяй велие дерзновение ко Господу, от всяких нас смертоносных бед и скорбей свобождай, да с любовию зовем ти:

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Икос 1

Ангелоподобная чистота твоя, серафимская любовь и вера в Господа Вседержителя соделаша тя, святе Стефане, сосудом избранным и жилищем Духа Всесвятаго; сего ради вси в Господа Иисуса Христа верующии дивляхуся святому житию твоему и возглашаху тебе со умилением сицевая:

Радуйся, истинный учениче Христов.

Радуйся, апостолом единонравный.

Радуйся, Духа Святаго исполненный.

Радуйся, благодатными дарованиями сияющий.

Радуйся, паче всего мирскаго Господа возлюбивый.

Радуйся, вся красная мира сего ради Господа оставивый.

Радуйся, Небесное Отечество взыскавый.

Радуйся, Ангелом собеседниче.

Радуйся, добрый воине Царя Небеснаго.

Радуйся, не обязавыйся куплями житейскими.

Радуйся, истинный Христов служителю.

Радуйся, от юности добрый и верный рабе Христов.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 2

Видел еси архиереев Анну и Каиафу, Иоанна и Александра, и прочия, елицы быша от рода архиерейскаго, на свой нечестивый суд апостолы Христовы позвавшия, и озлобление их на вся ученики Христа Господа ведал еси, Стефане; сего ради в сердце твоем готовился еси стопами апостолов шествовати, всякое безчестие за Господа приимати, и Тому во веки взывати: Аллилуиа.

Икос 2

Разум богопросвещен имея, о, дивный первомучениче, светло уразумел еси, яко вера во Христа Господа зовет вся за имя Его безчестие и раны всякия от владык и князей мира сего носити, позор на сонмищах и соборищах терпети, и тако был еси предуготовлен всякое поношение за Христа радостно приимати. Сего ради восхваляем тя, глаголюще:

Радуйся, юным и чистым сердцем твоим Христа возлюбивый.

Радуйся, Того Единаго в житии твоем возжелавый.

Радуйся, ангельскую непорочность стяжавый.

Радуйся, скверн мира сего не приобщивыйся.

Радуйся, в молитве пламенный.

Радуйся, в скорбех терпеливый.

Радуйся, за имя Христово всякое гонение прияти себе уготовавый.

Радуйся, скорбьми многими путь в Царствие Небесное себе устроивый.

Радуйся, и нам в скорбех помогаяй.

Радуйся, от тяжких искушений нас свобождаяй.

Радуйся, престолу Господню предстояй.

Радуйся, молитвы о нас грешных Господеви приносяй.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 3

Силою свыше облечен, подвигом добрым подвизался еси во имя Господа, славный воине Христов Стефане, уготовляя себе быти мучеником за Христа Спасителя, Емуже из глубины сердца твоего выну взывал еси: Аллилуиа.

Икос 3

Имея богатство Божиих дарований, святе Стефане, всеми дарами Господу Христу работати восхотел еси, и всем верным ведом был еси, яко добрый ученик Христа и Его славных апостолов. За сие твое благое изволение ублажаем тя сице:

Радуйся, добрая лоза винограда Христова.

Радуйся, силою Христовою воистинну плодоносен явившийся.

Радуйся, Господа Христа путем шествовати восхотевый.

Радуйся, истине Христовой всего себе поработивый.

Радуйся, житию Христову подражавый.

Радуйся, глаголы Христовы в сердце твоем запечатлевый.

Радуйся, Духа Святаго жилище.

Радуйся, кладезю мудрости Божественныя.

Радуйся, яко из чрева твоего реки воды живы истекоша.

Радуйся, яко струи воды сия мнозем во спасение послужиша.

Радуйся, Божественныя премудрости исполненный.

Радуйся, устами твоими Бога во Святей Троице прославивый.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 4

Буря смущений порази юную Церковь Христову, егда бысть роптание еллинов ко евреем, яко презираеми бываху во вседневном служении вдовицы их. Ты же, святче Божий, веруя мудрости апостолов, усердно взывал еси к Богу чистыми устами своими: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша святии апостолы роптание еллинов, созвавша множество ученик, реша: «Не удобно есть нам, оставльше слово Божие, служити трапезам.» Верни же, зряще твою верность и любовь ко апостолом святым, единодушно возглашаху тебе, святее Стефане, сице:

Радуйся, добрый послушателю апостольских вещаний.

Радуйся, любовию ко апостольской проповеди дух твой окрыливый.

Радуйся, всякому слову апостольскому всеусердно внимавый.

Радуйся, апостолы, устроители Церкви Христовы, почитавый.

Радуйся, устами Христовыми апостолов именовавый.

Радуйся, таин Божиих строителей в них видевый.

Радуйся, яко самовидцы Слова и слуги Христовы тех быти веруяй.

Радуйся, никакоже противу апостольских вещаний глаголати дерзавый.

Радуйся, яко в руце апостолов Церковь Христова предана, вещавый.

Радуйся, Апостольскою сию именовавый.

Радуйся, столпе церковный.

Радуйся, церковная красото.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 5

Боготечныя звезды, святии апостоли, верующим во Христа рекоша: «Усмотрите, братие, мужи от вас свидетельствованы седмь, исполнены Духа Свята и премудрости, их же поставим над службою сею: мы же в молитве и служении слова пребудем». Сия слышав святый Стефан, всем сердцем радующеся, возопи премудрому Господу: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша во Христа верующии Стефана – мужа исполнена премудрости, веры и Духа Святаго, перваго его нарекоша быти достойна службу диаконскую пред лицем апостолов исправляти, и возгласиша ему сицевая:

Радуйся, добрый сотрудниче духоносных апостолов.

Радуйся, житию их подражателю прилежный.

Радуйся, и еллинов и евреев единою и тоюжде любовию питавый.

Радуйся, о вдовицах мудре пекийся.

Радуйся, нищих кормителю.

Радуйся, любве Христовы живый проповедниче.

Радуйся, по слову Господа всем служити восхотевый.

Радуйся, нозе святых омывый.

Радуйся, сирых отец чадолюбивый.

Радуйся, нагих одеяние.

Радуйся, в печалех утешителю.

Радуйся, от напрасныя смерти избавителю.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 6

Проповедник словом и делом истины Христовы явился еси, святый первомучениче Стефане, егда святии апостолы помолившеся, возложиша руце свои на тя и на соизбранных с тобою, и слово Божие ростяше и умножашеся число ученик во Иерусалиме зело: мног же народ священников послушаху веры. Ты же с прочими диаконы радостно взывал еси Господу Христу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия паче солнца светлейше слово твоея проповеди, святый архидиаконе Стефане, ты бо, исполнь веры и силы, творил еси знамения и чудеса велия в людех, иже познавше тобою Христа распятаго возглашаху тебе благодарными усты со умилением похвалы сицевая:

Радуйся, огненный проповедниче Евангелия Христова.

Радуйся, чудес великих дивный совершителю.

Радуйся, иудейскаго зловерия обличителю.

Радуйся, таин Божиих мудрый изъяснителю.

Радуйся, Троице Пресвятей покланятися научивый.

Радуйся, серафимскую песнь во славу Святыя Троицы во уме, в сердце и устах твоих имевый.

Радуйся, Духа Святаго светильниче пресветлый.

Радуйся, тогожде Духа Святаго благодати новыя люди причастники сотворивый.

Радуйся, златословесный учителю.

Радуйся, неустанный проповедниче.

Радуйся, Царствия Божия достойный наследниче.

Радуйся, и нам молитвою твоею врата райская отверзающий.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 7

Хотя Христову истину явити всем иудеом, яко избранником Божиим от всея земли, имже и словеса Божия вверена быша, стязался еси, святый апостоле, с мужами от сонма Либертинска, и Киринейска, и Александрска, и от Киликии и Асии, побеждая их глаголами Духа и премудрости, вопиял еси источнику разума и премудрости, Спасителю мира победную песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новую благодать и силу в твоих премудрых словесах узреша и невозмогше противостати Христовой истине, великий первомучениче, врази твои подучиша мужи, глаголющия, яко слышаша от тебе глаголы хульныя на Моисея и на Бога изрекающа. Сподвигоша же на тя люди, и старцы и книжники и, нападше на тя, восхитиша и приведоша тя на сонмище свое нечестивое. Мы же, зряще тя на беззаконное судилище влекома, со слезами в похвалу сице тебе глаголем:

Радуйся, неустрашимый проведниче Христовой веры.

Радуйся, народ твой весь ко Христу привлещи желавый.

Радуйся, всякая лживая учения в народе израильском обличивый.

Радуйся, противящихся Божией истине к молчанию приведый.

Радуйся, яко ложная противу тебе свидетели обличивый.

Радуйся, яко влеком на судилище, радостно за Христа позор приимал еси.

Радуйся, яко за Господа Иисуса Христа безчестие терпел еси.

Радуйся, яко за имя Его пресвятое хулы, и клеветы, и всяк зол глагол приял еси.

Радуйся, мучениче Христов неодоленный.

Радуйся, врага спасения нашего низложивый.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 8

Странно бысть неверующим во Христа, злобы сатанинския служителем, юнаго и святаго Стефана на сонмище своем лукавом видети: вси бо сидящии в сонмищи узреша лице его, яко лице Ангела. Мы же верующе в Господа, достойне прославляющаго святыя Своя и, восхваляюще великаго апостола и первомученика, ангельским светом светло озареннаго, радостно вопием нашему Спасителю песнь: Аллилуиа.

Икос 8

Весь любовию ко Христу Господу горя, не убоялся еси, первомучениче, лукаваго сонмища иудейскаго, словеса же Господа и Спасителя своего: «Егда приведут вы на соборища, и власти, и владычества, не пецытеся, како или что отвещаете или что речете: Святый бо Дух научит вы в той час, яже подобает рещи», – памятуя, безбоязненно ожидал еси беззаконнаго судии злаго вопрошения. Сего ради и мы, созерцая лице твое, яко лице Ангела, своими нечистыми устами дерзаем тебе глаголати:

Радуйся, ангельским сиянием осиянный.

Радуйся, огнь благодати Божественныя яве восприявый.

Радуйся, мудрый исповедниче святаго Евангелия Христова.

Радуйся, провозвестниче несказанныя Божественныя благодати.

Радуйся, яко кроткий агнец волком на съедение отданный.

Радуйся, на сем судилище беззаконном безгрешному Агнцу Божию уподобивыйся.

Радуйся, сиянием лица твоего вся сидящия в сонмище осиявый.

Радуйся, ожесточение сердец их яве уразумевый.

Радуйся, мужественный рабе Христов.

Радуйся, похвало и главизно мучеников добропобедных.

Радуйся, крепкая надеждо к тебе прибегающих.

Радуйся, непостыдное упование правды ради гонимых.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 9

Всякое естество ангельское обрадовал еси, святый первомучениче, егда на лукавое вопрошание первосвященника не токмо не умолчал еси, но Духом Святым водимый, пламенное исповедание любве твоея к закону Божественному, в Ветхом Завете данному, изъяснил еси, пророка Моисея, закон и храм Иерусалимский восхваляя и вся верныя научая единому во обоих заветах Законодавцу Господу во веки воспевати: Аллилуиа.

Икос 9

Витий суемудренных суетным преданиям и злым измышлениям старцев, паче нежели закону Божию и Моисею веровавших, посрамил еси, святый апостоле, архидиаконе и мучениче Христов Стефане, вси бо сущии в сонмищи ясно уразумеша лжу глаголавших о тебе, яко ты словесы хульными Бога, Моисея, Закон и храм поносил еси: изрек бо еси в сонмищи словеса похвальныя и Божию закону в Ветхом Завете данному, и праведником, ради Господа в законе сени и писаний подвизавшимся. Научаемии тобою почитати словеса Завета Ветхаго, яко воистинну словеса Божия, а нечестия иудейскаго отвращатися, сице в похвалу тебе глаголем:

Радуйся, всех словес Завета Ветхаго почитателю.

Радуйся, яко сей завет ко Христу детоводящий мудре изъяснил еси.

Радуйся, доблести веры патриархов Авраама, Исаака и Иакова, яко рабов Божиих послушливых, показавый.

Радуйся, скорби Иосифа и мудрость его в Египте прославивый.

Радуйся, тяжкия и горькия работы фараоновы народа твоего в Египте живо описавый.

Радуйся, молитвы, труды и скорби пророка Моисея во избавление народа израильскаго достойно возвеличивый.

Радуйся, пророчество Моисея о Христе Господе лукавому сонмишу изъяснивый.

Радуйся, егоже восхождение на гору Синайскую и явления ему Господа красно возвестивый.

Радуйся, Моисеево послушание Господу в созидании скинии добре указавый.

Радуйся, Иисуса Навина и Давида труды честне изобразивый.

Радуйся, мудрость Соломонову воспевый.

Радуйся, добрый и послушный рабе Христов.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 10

Спасения всем сыновом Израилевым желая, ясно учил еси, святый первомучениче, всех сидящих в сонмищи, яко вси пророцы и праведницы словом и делом в Ветхом Завете о Христе Господе прорекоша и к вере во Христа Спасителя вся вел еси, да и вси израильтяне, и вси людие из глубины сердца своего возопиют ко Господу, нас ради на кресте распятому: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною крепкою во исповедании Христова Евангелия был еси, святый первомучениче и архидиаконе Стефане. Сего ради и в лукавом сонмищи тогожде Христа, яко Праведника, злонравными иудеями убиеннаго, безбоязненно проповедал еси и всех беззаконных убийц Господа – нечестие обличил еси. Таковому твоему великому дерзновению дивящеся, вси христианстии роди велегласно вохваляют тя:

Радуйся, беззаконнаго соборища иудейскаго явное обличение.

Радуйся, Христа Господа сему сонмищу проповедниче неустрашимый.

Радуйся, яко конец почитания храма Иерусалимскаго яве предрекл еси.

Радуйся, яко всех иудеев, во Христа неверующих, жестоковыйными именовал еси.

Радуйся, яко у тех же неверующих необрезанное сердце и необрезанная ушеса узрел еси.

Радуйся, и отцев их, и их самех, яко Духу Святому противящихся, гневно обличивый.

Радуйся, оных убийцами пророков наименовавый.

Радуйся, яко самех первых убийц Господа, Анну и Каиафу, на сем сонмищи явно обличил еси.

Радуйся, яко весь синедрион убийцами и предателями Господа дерзновенно наименовал еси.

Радуйся, грехов людских обличителю.

Радуйся, покаяния проповедниче.

Радуйся, братолюбия наставниче.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 11

Песни хвалебныя приими от убогих сердец наших и уст наших, дивный мучениче и апостоле Христов Стефане, исполнь бо Духа Святаго, воззрев на небо, видел еси славу Божию и Иисуса одесную Отца Своего стояща, и рекл еси: «Се вижу небеса отверста и Сына Человеча одесную стояща Бога». Таковому видению и гласу твоему дивящеся, радостно восписуем Господу, дающему сладость лицезрения Своего святым Своим: Аллилуиа.

Икос 11

Светоноснаго зрака твоего, небеснаго видения и гласа радостнаго, исповедающаго славу Господа, с небес сшедшаго во спасение рода человеческаго, не возмогше понести обличаемии тобою иудее, сердцами своими зле распыхахуся, зубы своими скрежетаху и устремившеся единодушно на тя, и извлекоша тя, блаженне Стефане, из сонмища вне же града поставивше, камением побиваху тя, злонравнии. Мы же, мучениче Христов преславный, с любовию провождающе тя на место блаженныя кончины твоея, прославляем мужество твое, велегласно глаголя:

Радуйся, первый в мученицех, кровию своею веру во Христа распятаго запечатлевый.

Радуйся, своею кровию землю освятивый.

Радуйся, яко и самих апостолов подвигом мученическим предварил еси.

Радуйся, яко за собою тысящи и тьмы тем мученик и мучениц за славное имя Христово привел еси.

Радуйся, яко за Господом Иисусом Христом безбоязненно шествовал еси и поношение Его славно понесл еси.

Радуйся, светом страданий твоих блистаяйся.

Радуйся, темже светом и нам путь ко Христу верно показующий.

Радуйся, светильниче пресветлый, Божиим несозданным светом озаренный.

Радуйся, тьму неверия и всякия нечистоты светом веры твоея разгоняющий.

Радуйся, светлых селений райских обитателю.

Радуйся, потемненныя и спящия совести нашея добрый пробудителю.

Радуйся, яко тобою благочестно имя Христово прославляется.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 12

Благодать Божия воистину спребываше тебе, славный апостоле и первомучениче Христов Стефане, крестную бо смерть на Голгофе Спаса Господа, в руце Отца Своего дух Свой предавшаго, воспоминая, молился и глаголал еси, камением от рук беззаконных побиваемь: «Господи Иисусе, приими дух мой». Молитву же Спасителя о распинателях своих в сердце своем нося, преклонь колена возопил еси гласом велиим: «Господи, не постави им греха сего». И с сею молитвою славное земное поприще твое скончал еси. Мы же, восхваляя таковое светлое успение твое, Господу Богу, давшему тебе благодать Сыну Божию в кончине твоей уподобитися, из глубины души вопием: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще славное житие твое, восхваляюще апостольския труды твоя, умильно воспоминающе блаженную во Христе кончину твою, доблестный первомучениче Христов и архидиаконе Стефане, молим тя: дух непоколебимой веры правыя испроси нам от Господа и Спаса нашего, сердце чистое и сокрушенное да пребудет в нас выну, апостольскую ревность в проповеди Евангелия возгревай в нас, да тако будем готовы всякия скорби за Сладчайшаго Иисуса терпети, и тебе, славнаго первомученика, восхваляти сице:

Радуйся, великий Христов апостоле.

Радуйся, пастырем Церкви Христовы светлый образе.

Радуйся, верный Христов свидетелю.

Радуйся, славы Божия пламенный ревнителю.

Радуйся, добрый вдовиц питателю.

Радуйся, нещадный лицемерия искоренителю.

Радуйся, истины Христовы крепкий исповедниче.

Радуйся, в тяжких обидах наш твердый заступниче.

Радуйся, Христу Господу всего себе посвятивый.

Радуйся, в кончине твоей вседушно Христов ученик явивыйся.

Радуйся, страстотерпче незлобивый.

Радуйся, убийцам твоим милости Божией и прощения дивный ходатаю.

Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.

Кондак 13

О, великий апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане! Приими сие малое, в похвалу тебе составленное, моление наше и, яко велий ученик Сладчайшаго Сына Человеческаго, Спасителя нашего, святыми твоими молитвами споспешествуй и нам добрыми учениками Господа быти, да о Его вечной славе помышляюще, всякаго зла и в сей, и будущей жизни избегнем, и выну хвалебную песнь Ему да воспеваем: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва

О, великий первомучениче Христов, апостоле и архидиаконе Стефане! Тебе, яко верному Христову подражателю, приносим мы грешнии молитвы своя недостойныя, твоему милостивому предстательству о нас пред престолом Божиим тепле верующе. Ты, еще жив, печать Господа Иисуса Христа в себе всегда имел еси, не токмо своими добродетельми, знаменьми и чудесами, изобильно тобою совершаемыми, сию показуя, но явно на лице твоем, сияющем, яко лице Ангела, печать благодати Божия носил еси. Славу Божию и Сладчайшаго Иисуса, стояща одесную Бога, твоима телесныма очима узрел еси, Духом Святым осияваемый. Еще же печать Божества, в тебе пребывающую, явно показал еси всей вселенней, егда в смертный мученический час твой не токмо о всех людех, но и о вразех усердно молился еси, молитву Сына Божия на Кресте воспоминая. Сию печать Божества в себе богатоносиши, и скорбьми прибегающих к тебе видеши, и к престолу Божию молитву о сих усердно приносиши. Подаждь и нам, Боговидче преславный, Христа Спасителя нашего всем сердцем любити, волю Его вседушно исполняти, во имя Христово вся скорби с терпением носити, и не токмо о присных, но и о всех людех, и о вразех своих уседно молитися, да и наши грехи покрыет Господь твоими теплыми молитвами, наипаче же благодатию и человеколюбием и милосердием Своим: яко Тому подобает всякая слава, честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Святой Первомученик и архидиакон Стефан. Справка

Молодой архидиакон Стефан выделялся своей верой и даром убеждения. Его деятельность не ограничивалась возложенным на него апостолами служением. Он, как и сами апостолы, проповедовал в Иерусалиме христианство, подкрепляя истинность своих слов знамениями и чудесами. Как повествуется в Житии Святого Первомученика и архидиакона Стефана, он возлагал руки на больных, и они выздоравливали.

Святой Стефан, будучи евреем (как и большинство первых христиан) убедительно проповедовал христианское учение в синагогах и побеждал иудейских законоучителей в спорах. Все это возбудило против него ненависть ревнителей закона Моисея — фарисеев. Они схватили его и отвели в синедрион — высшее судилище у евреев. Здесь фарисеи представили ложных свидетелей, которые утверждали, что он в своих проповедях оскорбляет Бога и пророка Моисея. В свое оправдание святой Стефан изложил перед синедрионом историю еврейского народа, показывая на ярких примерах, как евреи всегда противились Богу и убивали посланных Им пророков. Члены синедриона, слушая его, все более злились.

Как описал Евангелист Лука в книге Деяний Апостолов, во время своей речи святой Стефан вдруг увидел, как над ним раскрылось Небо, воскликнул: «Я вижу Сына Человеческого, стоящего рядом с Богом». Услышав это, члены синедриона пришли в ярость. Затыкая свои уши, они бросились на Стефана и повлекли его за город и стали побивать камнями.

Святого Стефана убивали в долине Иссафатовой, которая лежит между Иерусалимом и Елеоном, при Кедрском потоке, имевшем множество камней по берегам.

В то время как Стефана побивали камнями, вдали, на некотором возвышении, взирая с горы, стояла Пречистая Дева со святым Иоанном Богословом и молилась о Стефане Господу, чтобы «Он укрепил его в терпении и принял душу его в руки Свои!».

Погибая под градом камней, Стефан молился об убийцах и просил Иисуса принять его дух. Произошло это событие около 34 года после Рождества Xристова.

Тело Стефана было оставлено на съедение зверям и птицам и лежало день и ночь непогребенным. И только на другую ночь известный в Иерусалиме еврейский законоучитель Гамалиил, (который и сам потом уверовал во Христа с сыном своим Авивом), послал честных и верных людей и, тайно взяв тело святого, отнес в свое имение. Через много лет после того, греческая царица Евдокия, супруга царя Феодосия Младшего, прибыв в Иерусалим, на месте, где был убит святой Первомученик Стефан, создала церковь во имя его (освящена в 460 г.).

Впоследствии, при царе Феодосии Младшем (408-450), мощи святого Первомученика Стефана были перевезены из Иерусалима в Константинополь и положены в церкви в честь святого диакона Лаврентия, а после создании храма в честь Первомученика Стефана перенесены туда.

15 (28) сентября православная церковь отмечает обретение мощей первомученика архидиакона Стефана, 2 (15) августа перенесение из Иерусалима в Константинополь мощей первомученика архидиакона Стефана.

Ныне мощи св. Стефана хранятся в Риме в церкви во имя святого мученика Лаврентия по Тибуртинской дороге; значительные части мощей имеются в Венеции и на Афоне.

Десница (до локтя) Первомученика хранится в Серапионовой палате Троице Сергиевой Лавры (Сергиев Посад).

В Иерусалиме есть Церковь Св. Стефана. Она была построена в 1930 году на руинах византийской церкви. По преданию под этой церковью находились могилы Стефана, Гамалиила и его сына Авива.

Материал подготовлен на основе информации открытых источников