Иоаким и Анна

Праведная Анна, мать Пресвятой Богородицы

Аудио:

Кондак 1

Избра́ннии от челове́ческаго ро́да прароди́телие Христо́вы, ро́ждшии Преблагослове́нную Богоотрокови́цу, из Нея́же по пло́ти Сын Бо́жий роди́ся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно! Я́ко иму́щии дерзнове́ние ве́лие ко Христу́ Бо́гу и вы́ну предстоя́щии Престо́лу Его́ небе́сному, Тому́ приле́жно моли́теся от бед нам избавитися, да вы́ну зове́м вам:

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Икос 1

А́нгел предста́тель по́слан бысть к вам от Бо́га, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, егда́ о безпло́дии свое́м ов у́бо в пусты́ни, о́ва же в саду́ свое́м се́товасте, к Бо́гу моли́тву вознося́ще; и та́ко благове́стие ра́достное принесе́ безпло́тный, я́ко роди́ти и́мате Дщерь Преблагослове́нную, о Нейже возблагослови́тся весь род челове́ческий, с ни́мже и мы вам ра́достное прино́сим хвале́ние:

Ра́дуйтеся, ко́рене Дави́дова святопроцве́тшия ро́зги виногра́да живо́тнаго;

ра́дуйтеся, ро́ждшии Дщерь, от всех родо́в Преблагослове́нную.

Ра́дуйтеся, вопло́щшагося Сы́на Бо́жия прароди́телие всечестни́и;

ра́дуйтеся, та́инства, от ве́ка утае́ннаго, прояви́телие всеизря́днии.

Ра́дуйтеся, уте́хи Изра́илевы ближа́йшии по пло́ти сро́дницы;

ра́дуйтеся, обетова́ннаго ми́ру Спаси́теля единокро́внии ю́жицы.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 2

Ви́дев себе́ святы́й Иоаки́м, во хра́ме Иерусали́мстем безпло́дия ра́ди от архиере́я уничиже́нна, зело́ опеча́лися, и в го́рести души́ своея́ в пусты́ню к свои́м стадо́м удали́ся, и та́мо со мно́гими слеза́ми те́пле ко Го́споду моля́шеся, да сподо́бит его́ отце́м своему́ ча́ду нарещи́ся, и та́ко к моли́тве же пост прилага́ше, и в сокруше́нии се́рдца Вседержи́телю Бо́гу взыва́ше: Аллилу́иа.

Икос 2

Си́лу го́рести му́жа своего́ свята́я А́нна уве́девши, в дому́ свое́м седя́щи, го́рце пла́кася и моля́шеся ко Го́споду, да поноше́ние безпло́дия от нея́ оты́мет. Мы же, толи́кое терпе́ние пра́ведных помина́юще, воззове́м:

Ра́дуйтеся, богоизбра́нная дво́ице, Еди́ному от Тро́ицы Ма́терь по пло́ти породи́вшая;

ра́дуйтеся, Зижди́телю ва́шему Роди́тельницу непоро́чную произве́дшии.

Ра́дуйтеся, супру́зи благослове́ннии, Преблагослове́нную в жена́х Дщерь воспита́вшии;

ра́дуйтеся, в безпло́дии ва́шем от Го́спода услы́шаннии.

Ра́дуйтеся, я́ко сле́зныя моли́твы ва́ша пронико́ша не́бо и во у́шию Бо́га Изра́илева достиго́ша;

ра́дуйтеся, я́ко поноше́ние ва́ше вре́менное во сла́ву ве́чную на небеси́ и на земли́ измени́ся.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 3

Си́лою Бо́жиею преиспо́лнен, яви́ся А́нгел Госпо́день свято́му Иоаки́му в пусты́ни и рече́ ему́: «Услы́ша Бог моли́тву твою́ и изво́ли да́ти тебе́ благода́ть Свою́, се бо жена́ твоя́ А́нна зачне́т и породи́т тебе́ Дщерь, о Нейже всему́ ми́ру бу́дет ра́дость». Сия́ рек безпло́тный, повеле́ ему́ ко хра́му Иерусали́мскому па́ки отыдти́, иде́же он супру́гу свою́ моля́щуся обря́щет, с не́юже вку́пе да воспое́т та́мо хвале́бную песнь Бо́гу Изра́илеву: Аллилу́иа.

Икос 3

Иму́щи скорбь ве́лию в се́рдце свое́м А́нна свята́я и в вертогра́д до́ма своего́ вше́дши, ви́де гнездо́ пти́чье на дре́ве сооруже́но, птенцы́ ма́лыя в нем лежа́щия, а́бие моле́ния к моле́ниям прилага́ти потща́ся, да сподо́бит ю Госпо́дь ма́терь ча́ду быти. И се яви́ся ей а́нгел Госпо́день, глаго́ля: «Услы́шана есть моли́тва твоя́ и воздыха́ния твоя́ проидо́ша о́блаки, сле́зы же твоя́ пред Бо́га внидо́ша: се зачне́ши и роди́ши Дщерь Преблагослове́нную, о Нейже возблагословя́тся вся коле́на земна́я, и То́ю да́стся спасе́ние всему́ ми́ру, нарече́тся же и́мя Ей Мари́я». Таково́е а́нгельское всера́достное благове́щение помина́юще, воспои́м Богоотце́м такова́я:

Ра́дуйтеся, супру́зи пра́веднии, от Бо́га свы́ше предызбра́ннии;

ра́дуйтеся, во всех за́поведех Госпо́дних без поро́ка ходи́вшии.

Ра́дуйтеся, в ско́рби ва́шей вре́менней утеше́ние ве́чное получи́вшии;

ра́дуйтеся, па́че ча́яния ва́шего десни́цею Бо́жиею превознесе́ннии.

Ра́дуйтеся, я́ко во смире́нии ва́шем и ско́рби помяну́ вы Госпо́дь;

ра́дуйтеся, я́ко сподо́бистеся прароди́телие Сы́ну Бо́жию быти.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 4

Бу́рею сомне́ния Иоаки́м пра́ведный содержи́мь и о благове́стии ему́ а́нгела недоумева́я, а́бие во град Иерусали́м оты́де, иде́же пред враты́ хра́ма святу́ю А́нну обре́те, Го́спода вельми́ славосло́вящую и ра́дость а́нгельскаго явле́ния и о ча́де прорече́ния ему́ возвеща́ющу, те́мже и о свое́м виде́нии супру́жнице благовести́в, вку́пе с не́ю возопи́ ко Го́споду: Аллилу́иа.

Икос 4

Слы́шавше сро́дницы и зна́емии о пресла́вном святы́я А́нны зача́тии, Бо́га Изра́илева сла́вляху, А́нна же богому́драя плод чре́ва своего́ на служе́ние Бо́гу обрече́, те́плое благодаре́ние Го́сподеви возноша́ше; мы же све́тло всесла́вное зача́тие Богоотрокови́цы Мари́и воспева́юще, Той святы́м роди́телем глаго́лем си́це:

Ра́дуйтеся, ра́достнии нам гряду́щаго в мир Искупи́теля провозве́стницы;

ра́дуйтеся, при́сно помина́емии ча́емаго Спаси́теля пра́отцы.

Ра́дуйтеся, чрез Дщерь ва́шу благослове́нную Сло́ву Бо́жию плоть взаимода́вшии;

ра́дуйтеся, Бо́га воплоще́нна Вну́ка себе́ нарица́ющии.

Ра́дуйтеся, ве́лией благоче́стия та́йны досто́йнии служи́телие;

ра́дуйтеся, Бо́жия к челове́ком снисхожде́ния всеизря́днии посре́дницы.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 5

Богосве́тлую звезду́ я́вльшую Со́лнце Пра́вды Христа́ Бо́га, Пресвяту́ю Богоро́дицу, пло́тию роди́ти сподо́бистеся, и вожделе́нное и́мя Богооте́ц прия́сте, Иоаки́ме и А́нно всеблаже́ннии, о Ея́же рождестве́ святе́м не́бо и земля́ возра́довашася, и весь род челове́ческий освяти́ся, вопия́ ди́вному во святы́х Свои́х Бо́гу Изра́илеву: Аллилу́иа.

Икос 5

Ви́девше роди́телие от них ро́ждшуюся Богоотрокови́цу Мари́ю, Зижди́телеву же Ма́терь, я́ко киво́ту Бо́жию, благогове́йно Той послужи́ша; те́мже и нас, к вам моли́твенно припа́дающих, не отврати́тесь, глаго́лющих:

Ра́дуйтеся, в рождестве́ Богоотрокови́цы Мари́и све́тло возликова́вшии;

ра́дуйтеся, виде́нием Богоотрокови́цы услажде́ннии.

Ра́дуйтеся, слы́шанием Ея́ умиле́ннии;

ра́дуйтеся, по сих от архиере́я Бо́жия благослове́ннии и ублаже́ннии.

Ра́дуйтеся, А́гницу непоро́чную в дому́ свое́м до́бре упа́сшии;

ра́дуйтеся, А́гнца и Па́стыря Ма́терь во Дщерь себе́ прие́мшии.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 6

Пропове́дницы чуде́с Бо́жиих яви́стеся святи́и, егда́ обе́т свой Бо́гови соверши́сте и триле́тнюю Богоотрокови́цу Мари́ю в храм Бо́жий со сла́вою введо́сте, да обита́ет та́мо во свята́я святы́х, о сих у́бо ра́достно Бо́гу оте́ц ва́ших славосло́вия песнь воспева́ти потща́стеся: Аллилу́иа.

Икос 6

Возсия́ Богоотрокови́ца, я́ко луна́ по́лная, в честне́м Свое́м в храм Госпо́день вхожде́нии, Ея́же чистоте́ а́нгелы удивля́хуся, и архиере́й Бо́жий Заха́рия прие́м Ю от рук ва́ших, святи́и Иоаки́ме и А́нно, во вну́тренняя свята́я святы́х с че́стию введе́, я́ко вои́стину одушевле́нный Бо́жий киво́т, вас же по достоя́нию ублажи́ хвале́ньми таковы́ми:

Ра́дуйтеся, ра́дость всеми́рную ро́ду челове́ческому породи́вшии;

ра́дуйтеся, Вино́вницу челове́ческаго обновле́ния воспита́вшии.

Ра́дуйтеся, в храм Госпо́день Киво́т одушевле́нный Бо́жий приве́дшии;

ра́дуйтеся, Дщерь ва́шу Святу́ю во свята́я святы́х вмести́вшии.

Ра́дуйтеся, Бо́гу, воплоти́тися хотя́щему, сро́дницы явля́ющиися;

ра́дуйтеся, а́нгелом собесе́дницы бы́вшии.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 7

Жела́ние ду́ши твоея́ испо́лнив и обе́т твой Бо́гови возда́в, Иоаки́ме преблаже́нне, в ста́рости до́брей свя́то и пра́ведно жизнь земну́ю о Го́споде сконча́л еси́. Те́мже ны́не Тому́ и о нас сотвори́ моли́тву, да благу́ю, ми́рную и непосты́дную кончи́ну получи́ти сподо́бимся, зову́ще Ему́: Аллилу́иа.

Икос 7

Но́вое и богоуго́дное житие́ во вдовстве́ твое́м, А́нно свята́я, провожда́ла еси́, у хра́ма Бо́жия примета́ющися и Святе́й и Преблагослове́нней Дще́ри твое́й сослужа́щи, те́мже я́ко и́стинную и богоуго́дную вдови́цу, Христо́ву же праба́бу, тя восхваля́ем, вку́пе же и му́жа твоего́, Богоотца́ Иоаки́ма, усе́рдно че́ствуем и с любо́вию пе́сни таковы́я вам прино́сим:

Ра́дуйтеся, пра́ведницы, и́хже пра́вда, я́ко со́лнце, сия́ет во ве́ки;

ра́дуйтеся, А́нгелом дру́зи, сожи́телие святы́м и при́снии Бо́гу.

Ра́дуйтеся, бли́жнии небе́снаго Престо́ла предстоя́телие;

ра́дуйтеся, дерзнове́ние ве́лие ко Христу́ Бо́гу иму́щии.

Ра́дуйтеся, Це́ркве на небеси́ торжеству́ющия украше́ние;

ра́дуйтеся, Це́ркве во́инствующия на земли́ до́брое заступле́ние.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 8

Стра́нствие земно́е соверши́в, свята́я и пра́ведная А́нно, на рука́х Пребоже́ственныя твоея́ Дще́ри, Богоро́дицы Мари́и, сном сме́ртным почи́ла еси́ и к Бо́гу со упова́нием преста́вилася еси́, те́мже свято́е успе́ние твое́ сла́вяще, мо́лим тя, о, Богопрама́терь всечестна́я, да егда́ и мы сном сме́ртным усыпа́ти начне́м, умоли́ Спа́са Христа́ кро́тко ду́шу на́шу от те́ла отдели́ти и бесо́вския вла́сти ю изба́вити, спасе́ния же ве́чнаго нас удосто́ити, да зове́м Ему́ в ра́дости святы́х: Аллилу́иа.

Икос 8

Весь мир христиа́нский блажи́т вас по достоя́нию, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, и моли́твенно ва́ша честна́я имена́ прославля́ет, Це́рковь же Христо́ва све́тло па́мять ва́шу пра́зднует и пе́сни хвале́бныя вам прино́сит си́це:

Ра́дуйтеся, свети́льницы, мрак душ на́ших благода́тно озаря́ющии;

ра́дуйтеся, от го́рних высо́т сла́вы ва́шея к земноро́дным ми́лостиво проница́ющии.

Ра́дуйтеся, Богоро́дице Мари́и сомоли́твенницы всегда́шнии;

ра́дуйтеся, Христа́ Бо́га умилостиви́телие многомо́щнии.

Ра́дуйтеся, любо́вь и ве́ру к вам иму́щих от вся́ких бед спаса́ющии;

ра́дуйтеся, моли́твенно на по́мощь вас призыва́ющих от напра́сныя и на́глыя сме́рти избавля́ющии.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 9

Вси а́нгели Бо́жии и ли́цы святы́х Бо́жиих на небеси́ вас, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, целу́ют, ро́ди же челове́честии на земли́ моли́твенными пе́сньми вас похваля́ют и о предста́тельстве ва́шем благода́рно вопию́т Бо́гу: Аллилу́иа.

Икос 9

Вити́йства на́ша не довле́ют к досто́йной вам похвале́, святи́и прароди́телие Христо́вы; оба́че вы, ми́лостивы су́ще, и на́ша убо́гая хвале́ния не отврати́те, но бу́дите о нас те́плии предста́тели и моли́твенницы ко Го́споду, ва́шими святы́ми моли́твами ску́дость душ на́ших восполня́юще, да благода́рственне вам зове́м:

Ра́дуйтеся, ра́дости и сла́вы ве́чныя вожделе́ннии нам стяжа́телие;

ра́дуйтеся, благ вре́менных и ве́чных усе́рднии нам пред Го́сподем хода́таи.

Ра́дуйтеся, от смертоно́сныя я́звы предста́тельством ва́шим ве́рныя сохраня́ющии;

ра́дуйтеся, тлетво́рныя ве́тры моли́твами ва́шими разгоня́ющии.

Ра́дуйтеся, трясе́ние земли́ и бу́ри зе́льныя хода́тайством ва́шим установля́ющии и в тишину́ прелага́ющии;

ра́дуйтеся, во вся́ких беда́х и злоключе́ниих на по́мощь к нам ускоря́ющии.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 10

Спасе́ния душе́внаго жела́ющим и о сем усе́рдно подвиза́ющимся, помо́щницы блази́и, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, яви́стеся, ов у́бо и́ноком, о́ва же и́нокинем храни́тели имену́етеся, о́бщее моле́ние за всех ве́рных Бо́гу принося́ще, да вси благода́рственно зову́т просла́вльшему вас во вселе́нней, Царю́ сла́вы Христу́: Аллилу́иа.

Икос 10

Стено́ю моли́тв ва́ших небе́сных, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, сохраня́йте и огражда́йте нас от искуше́ний врага́ диа́вола, и́щущаго душе́вней поги́бели на́шей: ве́мы бо, ве́мы, я́ко мно́го мо́жет моли́тва ва́ша пред лице́м Христа́ Бо́га на́шего, ва́шего же по пло́ти Вну́ка. Его́же умоля́ти не преста́йте о всех, с любо́вию вас почита́ющих и вопию́щих:

Ра́дуйтеся, ма́слина благопло́дная, еле́й ми́лости Божией оби́льно нам источа́ющая;

ра́дуйтеся, кипари́си дво́е благосенноли́ственнии, зной страсте́й на́ших в поко́й безстра́стия приводя́щии.

Ра́дуйтеся, виссо́не и багряни́це, из ни́хже Ски́ния Бо́жия селе́ния сооруди́ся;

ра́дуйтеся, го́рлицы единосупру́жнии, Голуби́цу непоро́чную произве́дшии.

Ра́дуйтеся, со Дще́рию ва́шею, всех Цари́цею, вечно ца́рствующии;

ра́дуйтеся, в Сио́не го́рнем в оби́тели Ея́ небе́сней све́тло торжеству́ющии.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 11

Пе́ние на́ше хвале́бное ми́лостивно приими́те и щедро́т ва́ших моли́твенных нас не лиши́те, о, святи́и прароди́телие Христо́вы Иоаки́ме и А́нно, а́ще и недосто́йнии есмы, грехо́в ра́ди на́ших, ва́шего свята́го заступле́ния: оба́че я́ко бла́зи и всеще́дри су́ще, сие́ нам подади́те, и помози́те нам покая́нием очи́ститися от скве́рны грехо́вныя, да в чистоте́ серде́ц воспое́м Созда́телю на́шему хвале́бную песнь: Аллилу́иа.

Икос 11

Светопода́тельная два свети́льника, всеми́рную Свещу́ возже́гшии, позна́ем святы́х Богооте́ц Иоаки́ма и А́нну, о, бра́тие, и сия́нием тех небе́сныя сла́вы озаря́еми, воспои́м им такова́я:

Ра́дуйтеся, сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м воспита́ти удосто́ившиися;

ра́дуйтеся, луча́ми благода́ти Бо́жия осия́нии.

Ра́дуйтеся, благоуха́ния духо́внаго преиспо́лненнии;

ра́дуйтеся, фимиа́м моли́тв ва́ших о всем ми́ре христиа́нстем Бо́гу принося́щии.

Ра́дуйтеся, с Богоро́дицею Мари́ею и Предте́чею Иоа́нном у Престо́ла Христо́ва вы́ну предстоя́щии.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 12

Благода́ть Бо́жию и ми́лость нам пода́ти, проще́ние же грехо́в и исправле́ния жития́ ниспосла́ти проси́те нам у Го́спода, святи́и Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, и не преста́йте о нас пред лице́м Вседержи́теля Бо́га моля́ще, я́ко стяжа́вшии к Нему́ дерзнове́ние мно́гое. О сем усе́рдно к вам припа́дающе, я́ко при́сных предста́телей и засту́пников на́ших, про́сим и благоумиле́нно зове́м всех Творцу́: Аллилу́иа.

Икос 12

Пою́ще многомо́щное предста́тельство ва́ше к Бо́гу, Иоаки́ме и А́нно пра́веднии, велича́ем возвели́чившаго вас Христа́ Го́спода, воспева́ем и рожде́нную от вас Пренепоро́чную Его́ Ма́терь, вам же от усе́рдия на́шего сия́ достодо́лжныя похвалы́ прино́сим:

Ра́дуйтеся, от восто́ка и до за́пада препросла́вленнии;

ра́дуйтеся, стра́жие боже́ственнии, неусы́пно бдя́щии в моли́твах к Бо́гу о всех ве́рных.

Ра́дуйтеся, по́мощь ва́шу благода́тную вся́цей душе́ христиа́нстей подаю́щии;

ра́дуйтеся, во благи́х моле́ния и проше́ния благочести́вых исполня́ющии.

Ра́дуйтеся, душе́вных и теле́сных неду́гов преизря́днии и безме́зднии цели́тели;

ра́дуйтеся, благ вре́менных и ве́чных всеусе́рднии и благоприя́тнии нам хода́таи.

Ра́дуйтеся, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно.

Кондак 13

О, святи́и и пра́веднии Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно! Мо́лим вас со усе́рдием и любо́вию, к подно́жию ног ва́ших припа́дающе: умоли́те Го́спода Бо́га изба́вити нас от поги́бели ве́чныя, гре́шником угото́ванныя, да милосе́рдием Бо́га на́шего спаса́еми и ва́шими святы́ми моли́твами споспешеству́еми, благода́рственно воспои́м Ему́ а́нгельскую песнь: Аллилу́иа.

Этот кондак читается трижды, зате́м икос 1-й «А́нгел предста́тель …» и кондак 1-й «Избра́ннии от челове́ческаго ро́да …».

Моли́тва

О, присносла́внии Христо́вы пра́ведницы, святи́и Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, предстоя́щии небе́сному Престо́лу Вели́каго Царя́ и ве́лие дерзнове́ние к Нему́ иму́щии, я́ко от Преблагослове́нныя Дще́ри ва́шея, Пречи́стыя Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, воплоти́тися изво́лившему, к вам, я́ко многомо́щным предста́телем и усе́рдным о нас моли́твенникам, прибега́ем мы, гре́шнии и недосто́йнии. Моли́те бла́гость Его́, я́ко да отврати́т от нас гнев Свой, по дело́м на́шим пра́ведно на ны дви́жимый, и да безчи́сленныя прегреше́ния на́ша презре́в, обрати́т нас на путь покая́ния и на стезе́ за́поведей Свои́х да утверди́т нас. Та́же моли́твами ва́шими в ми́ре живо́т наш сохрани́те и во всех благи́х благо́е поспеше́ние испроси́те, вся я́же к животу́ и благоче́стию потре́бная нам от Бо́га да́рующе, от вся́ких напа́стей и бед и напра́сныя сме́рти предста́тельством ва́шим нас избавля́юще, и от всех враг ви́димых и неви́димых защища́юще, я́ко да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживем во вся́ком благоче́стии и чистоте́, и та́ко в ми́ре вре́менное сие́ житие́ преше́дше, в ве́чный дости́гнем поко́й, иде́же ва́шим святы́м умоле́нием да сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия Христа́ Бо́га на́шего, Ему́же со Отце́м и Пресвятым Ду́хом подоба́ет всякая сла́ва, честь и поклонение во ве́ки веко́в. Ами́нь.

ИОАКИМ ПРАВЕДНЫЙ

Праведный Иоаким

Иоаким (I в. до н.э.), отец Пресвятой Богородицы, праведный

Память 9 сентября

Святой праведный Иоаким, сын Варпафира, был потомком царя Давида, которому Бог обещал, что от семени его потомков родится Спаситель мира. Супруги, Иоаким и Анна, жили в Назарете Галилейском. Они не имели детей до глубокой старости и всю жизнь скорбели об этом. Им приходилось переносить презрение и насмешки, так как в то время бесчадие считалось позором. Но они никогда не роптали и только горячо молились Богу, смиренно уповая на Его Волю. Однажды, во время большого праздника, дары, которые праведный Иоаким взял в Иерусалим для принесения их Богу, не были приняты священником Рувимом, который считал, что бездетный муж недостоин приносить жертву Богу. Это очень опечалило старца, и он, считая себя самым грешным из людей, решил не возвращаться домой, а поселиться в одиночестве в пустынном месте. Его праведная супруга Анна, узнав, какому унижению подвергся ее муж, стала в посте и молитве скорбно просить Бога о даровании ей ребенка. В пустынном уединении и постничестве о том же просил Бога и праведный Иоаким. И молитва святых супругов была услышана: им обоим Архангел Гавриил возвестил о том, что родится у них Дочь, Которую благословит весь род человеческий. По повелению Небесного Вестника, праведные Иоаким и Анна встретились в Иерусалиме, где, по обетованию Божию, у них и родилась Дочь, нареченная Марией.

Святой Иоаким преставился через несколько лет по введении во храм своей Дочери, в 80-летнем возрасте.

Тропарь св. прав. Иоакиму и Анне

Иже в законней благодати праведни бывше, / Младенца богоданнаго породиша нам, Иоаким и Анна. / Темже днесь светло торжествует, / весело празднующи божественная Церковь, / честную вашу память, / славящи Бога, воздвигшаго рог спасения нам в дому Давидове.

Использованные материалы

  • «Святые праведные Иоаким и Анна» // Православие.Ru

22 сентября (9 сентября ст. ст.) Церковь чтит память святых праведных Богоотец Иоакима и Анны. У святых Иоакима и Анны просят помощи в сохранении семейного мира и благополучия, а также в зачатии детей.

Святые праведные Иоаким и Анна. Житие

Святой Иоаким был мужем святой Анны, отцом Богородицы. Житийная литература дает Иоакиму следующее происхождение: «Родословие его таково: у сына Давыда Нафана родился сын Левий, Левий родил Мелхию и Панфира, Панфир родил Варпафира, Варпафир же родил Иоакима, отца Божией Матери». Иоаким жил в Назарете. Женился на Анне, младшей дочери священника Матфана из первосвященнического рода Аарона. По отцу она была из колена Левина, а по матери — из колена Иудина. О зачатии и рождении Богородицы известно из апокрифического Протоевангелия Иакова (II век). Согласно данному апокрифу у Иоакима и Анны долгое время не было детей. Когда первосвященник отказал Иоакиму в праве принести Богу жертву, так как он «не создал потомства Израилю», то он удалился в пустыню, а его жена осталась дома в одиночестве. В это время им обоим было видение ангела, который возвестил: «Господь внял молитве твоей, ты зачнешь и родишь, и о потомстве твоем будут говорить во всем мире».

После этого благовестия Иоаким и Анна встретились у Золотых ворот Иерусалима. И вот Иоаким подошел со своими стадами, и Анна, стоявшая у ворот, увидела Иоакима идущего, и, подбежав, обняла его, и сказала: «Знаю теперь, что Господь благословил меня: будучи вдовою, я теперь не вдова, будучи бесплодною, я теперь зачну!» И Иоаким в тот день обрел покой в своем доме. (Протоевангелие Иакова (4:7-8)). После этого Иоаким пришел в Иерусалимский храм, говоря: «Если Господь смилостивился ко мне, то золотая пластина жреца покажет мне». И принес Иоаким свои дары, и смотрел пристально на пластину, подошедши к жертвеннику Господню, и не увидел греха в себе. (Протоевангелие Иакова (5:1-2)). Анна зачала, «прошли положенные ей месяцы, и Анна в девятый месяц родила». Дата зачатия — 9 декабря установлена исходя из того, чтобы она отстояла от даты Рождества Богородицы (8 сентября) на 9 месяцев.

Четыре канонических Евангелия не упоминают имени матери Марии. Анна появляется только в апокрифической традиции, в частности в «Протоевангелии Иакова», а также в «Евангелии псевдо-Матфея» и «Золотой легенде». На традицию также повлияло «Слово на Рождество Пресвятой Богородицы» Андрея Критского (VII-VIII вв.). По иудейскому обычаю, в 15-й день по рождении младенца ей было дано имя, указанное ангелом Божиим, — Мария. Родители из благодарности Господу пообещали отдать ребенка в Храм. Мария была введена в Храм в возрасте трех лет. Иоаким и Анна поставили дочь на первую ступень, и, к всеобщему изумлению, трехлетняя Мария без посторонней помощи взошла на самый верх, где её принял первосвященник Захария.

Согласно житию, Иоаким прожил 80 лет. Святая Анна скончалась в возрасте 79-ти лет, через два года после него, проведя их при храме рядом с дочерью. Память Успения праведной Анны 7 августа (25 июля ст. ст.). Иоаким и Анна были погребены вблизи будущей гробницы своей дочери, а также могилы Иосифа Обручника, в Гефсиманском саду, под Елеонской горой, неподалеку от Иерусалима. Эти гробницы находились на краю Иосафатовой долины, лежавшей между Иерусалимом и Елеонской горой.

Библиотека Русской веры
Житие святых праведных Богоотец Иоакима и Анны. Великие Минеи Четьи →

Читать онлайн в оригинале

Почитание святых праведных Богоотец Иоакима и Анны

Православная церковь называет Иоакима и Анну Богоотцами, поскольку они были прародителями Исуса Христа по плоти.

Дни памяти:

В 710 году мощи и мафорий святой Анны были перенесены из Иерусалима в Константинополь. В записях средневековых западных паломников сообщается о нахождении плеча и ладони святой Анны в кипрском монастыре Ставровуни.

Кондак, тропарь и канон святым праведным Иоакиму и Анне

Тропарь, глас 1

Иже в законней сени праведни бывше, Младенец богоданный породиста нам, Иоаким и Анна. Тем же днесь светло торжествует, и весело празднующи божественая церкви, честную вашу память, славящи Отца, воздвигшаго рог спасения нам в дому Божии.

Кондак, глас 2

Веселится ныне Анна, безчадства разрешьшися соуз. И питает Пречистую созывающит всех, воспети даровавшаго, от ложесн ея земным, едину Матерь, неискусомужную.

Библиотека Русской веры
Канон святым Богоотцам Иоакиму и Анне →

Читать онлайн

Святые праведные Иоаким и Анна. Иконы

В иконописной традиции существуют как отдельные, так и совместные изображения святых праведных Богоотец Иоакима и Анны. Иконы, где святые изображены вместе, обычно являются иллюстрациями из их жития, показывая одни из моментов, описанных в апокрифах, например, встречу супругов после того, как им была возвещена радостная весть о зачатии Богородицы. Иоаким и Анна на иконе находятся в центре композиции. Вокруг находятся сцены предшествующих и последующих событий: встреча с ангелом, рождение Марии, введение ее в храм и т.д.

Зачатие Богоматери. Конец XVI в. Музей им. Андрея РублеваИоаким и Анна. Деталь фрески «Жертвоприношение Иоакима и Анны». Последняя четверть XII в. Церковь святого Георгия, Старая ЛадогаТихвинская икона Богоматери, с житием Иоакима, Анны и Богоматери. Ок. 1500 г. Новгородский гос. историко-архитектурный и художественный музей-заповедник, Новгород

Святые праведные Иоаким и Анна. Минея Декабрь (фрагмент). Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии

Святые праведные Иоаким и Анна. Минея Сентябрь (фрагмент). Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии

Встреча святых праведных Иоакима и Анны. Фрески Успенского собора Кирилло-Белозерского монастыря, западный склон южной подпружной арки, 1641 г.

На отдельных иконах святые праведные Иоаким и Анна изображаются в рост или по пояс. Святой Иоаким изображается с кудрявыми черными волосами с большой проседью и с небольшой кругловатой бородой, в хитоне и ризе с воскрилиями, а святая праведная Анна — худощавой, с продолговатым лицом и острым носом с малой горбинкой; нижняя одежда на ней — хитон, по хитону — разрезная фелонь, на голове покрывало. Самое раннее изображение святой праведной Анны — фрагменты фресок VIII века в церкви Санта Мария Антиква в Риме. К тому же веку относится фреска из Фарраса (Египет).

Святой праведный Иоаким. Церковь Успения, Изник (Никея), 1065–1067 гг.

Святая праведная Анна. Церковь Успения, Никея, Изник. 1065–1067 гг.

Фрески северо-западного паруса и северной части Спасо-Преображенского собора Мирожского монастыря в Пскове. До 1156 г. На северо-западном парусе изображен евангелист Лука, на лобовой части северной подпружной арки — святой Иоаким, отец Пресвятой Богородицы

Фрески юго-восточного паруса и южной подпружной арки Спасо-Преображенского собора Мирожского монастыря в Пскове. До 1156 г. На юго-восточном парусе изображен евангелист Иоанн, на лобовой части южной подпружной арки — святая Анна, мать Пресвятой Богородицы

Святая праведная Анна с Богородицей. Икона. Сербия (?). XIV век. Музей «Ризница Троице–Сергиевой Лавры»

Храмы во имя святых праведных Иоакима и Анны

На Востоке церкви, посвященные святым праведным Иоакиму и Анне, появляются с VI века, в то время как на Западе только в XII веке. В середине VI века в Константинополе был построен храм во имя святой Анны. В Средние века в городах Апт (Прованс) и Дюрен (Германия) считали, что обладают мощами Анны. На Западе усиленное почитание Анны началось в XIV веке. Первый монастырь во имя святой праведный Анны на Западе возник в 701 году во Флориаке около Руана.

Базилика святой Анны в Иерусалиме, XII век

В селе Брезова Рашского округа Сербии существует церковь во имя святых Иоакима и Анны, известная также как Королевская Церковь, в честь своего основателя короля Милутина. Она была возведена в 1314 году, в виде сжатого креста, с экстерьером, в форме восьмиугольного купола. Построена из камня и туфа.

Церковь святых праведных Иоакима и Анны в Сербии

В Пскове на Успенской улице был Якиманский женский монастырь (XIV век) и его главный храм во имя святых праведных Иоакима и Анны (1544 год). Монастырь был упразднен в XVIII веке, а церковь стала приходской. В советское время храм был закрыт. В 1947–1951 гг. здесь происходила реставрация. Сейчас начинается обновление церкви.

Церковь Иоакима и Анны в Пскове

Также во имя святых праведных Иоакима и Анны освящен придел Христорождественской церкви в Ярославле. Христорождественская церковь в камне была выстроена в 1635-1644 годах на месте одноименной деревянной.

Христорождественская церковь с приделом святых праведных Иоакима и Анны в Ярославле

Святые праведные Иоаким и Анна. Картины

Встреча Анны и Иоакима у Золотых ворот, Мастер жития Марии, ок. 1460, Старая Пинакотека

Введение во храм, фреска Джотто, капелла Скровеньи

Святая Анна с Марией и младенцем Исусом на коленях. Мазолино и Мазаччо. 1424-1425 гг., Уффици

Мадонна с младенцем и святой Анной. Дюрер

Святая родня, Вольф Траут, 1514 год

Святые праведные Иоаким и Анна. Народная память

Слева направо: Герб г. Кобрина (Беларусь), герб г. Яхимова (Чехия), Герб г. Санкт-Аннена (Германия)

Названия одной из улиц Москвы — Большая Якиманка и деревни в Шуйском районе Ивановской области — Якиманна образовались из слитного произношения имен святых праведных Иоакима и Анны.

В православии есть немалое количество праведных примеров супружеских пар. Эти люди, житие, которое они оставили являют перед верующими множество положительных качеств, пример, которому нужно следовать. Иконы этих святых пользуются искренним почитанием. К таким относится и икона Иоакима и Анны – супружеской пары родителей Богородицы.

Многие верующие до сих пор обращаются к этим святым с молитвой, для того чтобы они могли ходатайствовать у Всевышнего.

История праведников

Иоаким и Анна могут благословить супружеские пары и людей, которые ищут крепких отношений или улучшения в отношениях. Тем не менее, для того, чтобы молитва перед иконой была более вдумчивой, полезно рассмотреть житие этих святых. Благодаря пониманию этой истории открывается и значение иконы Иоакима и Анны перед верующими.

Итак, история начинается в городе Назарет, который располагался в Галилее. Там жила супружеская чета, праведная и добропорядочная, но святая Анна (мать Богородицы) не могла на протяжении длительного времени зачать. Кстати, поэтому сейчас икона с ней часто используется женщинами, которые хотят ребенка.

Супруг ее мог оставить не рожающую женщину, таковы были законы того времени. Более того, основой супружества считалось именно деторождение, если ребенок не появлялся, искали другую супругу.

Однако супруги жили вдвоем и продолжали ожидать чуда. Они были большими праведниками и при этом обладали высоким достатком, пользовались положением в обществе, но из-за отсутствия ребенка страдали, многие люди порицали этот факт. Тогда Иоаким отправился в пустыню поститься и молить Господа, а святая Анна молилась в своем доме.

Чудесным образом им явились ангельские видения и оба они, не сговариваясь, отправляются в Иерусалим, где Анна Праведная и зачала ребенка, икона может описывать этот факт – чудесной встречи супругов там. В католичестве зачатие Богородицы тоже считается непорочным, но этот факт утвержден только в 19 веке католической церкви по решению римского понтифика.

Конечно, в православии данное зачатие не считается непорочным, оно было вполне земным, но вот сам факт появления у бездетной пары ребенка, причем такого особенного, является, безусловно, чудом.

Более того факт чуда подтверждается биографическими данными. Если посмотреть на иконы святой Анны и Иоакима, становится заметным преклонный возраст этих людей. К рождению Марии они достигли минимум семидесятилетнего возраста. Как не трудно понять, выносить и родить ребенка в подобном возрасте без благодати Божией является весьма трудным делом, даже современная цивилизация со всеми достижениями технического прогресса не может обеспечить условий для таких возрастных рожениц.

В чем помогает икона Анны и Иоакима

Чаще всего к этим святым обращаются по теме, связанной с браком и семейными отношениями, просят о том, чтобы Господь помог даровать ребенка или наладился семейный уклад. В общем, обо всем каким-то образом, связанным с семьей и гармонией в доме.

Во многом икона праведной Анны матери Пресвятой Богородицы является символом женского смирения и выдержки. Ведь Анне пришлось немало выдержать в те далекие времена, когда женщина ценилась в основном по наличию детей. Только представьте, как тяжело ей было на протяжении практически всего земного пути, но она не утратила веру и продолжала молиться, благодаря чему получила невероятное чудо.

К слову, есть другие образы с этим именем, которые говорят о женском смирении и выдержке. Речь про икону Анны пророчицы – она тоже на протяжении всего земного своего бытия много молилась и усердно трудилась, благодаря чему получила дар пророчества и свидетельствовала о приходе Христа. В свою очередь Анна Мученица, которая есть во многих храмах и также называется иконой Агнии мученицы, проживала в Риме в период гонений на христианство, но не отступила от веры даже в самые трудные времена.

Молитвы иконам

Особо почитается икона Анна мать Пресвятой Богородицы 7 августа, в день ее успения. Также икона Иоакима и Анны почитаются 22 сентября и 22 декабря – в день зачатия Богородицы.

Молитва святым праведным Иоакиму и Анне

О, присносла́внии Христо́вы пра́ведницы, святи́и Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, предстоя́щии Небе́сному Престо́лу Вели́каго Царя́ и ве́лие дерзнове́ние к Нему́ иму́щии, я́ко от преблагослове́нныя дще́ри ва́шея, Пречи́стыя Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, воплоти́тися изво́лившему, к вам, я́ко многомо́щным предста́телем и усе́рдным о нас моли́твенникам, прибега́ем мы гре́шнии и недосто́йнии. Моли́те бла́гость Его́, я́ко да отврати́т от нас гнев Свой, по дело́м на́шым пра́ведно на ны дви́жимый, и да безчи́сленныя прегреше́ния на́ша презре́в, обрати́т нас на путь покая́ния и на стезе́ за́поведей Свои́х да утверди́т нас. Та́же моли́твами ва́шими в ми́ре живо́т наш сохрани́те и во всех благи́х благо́е поспеше́ние испроси́те, вся я́же к животу́ и благоче́стию потре́бная нам от Бо́га да́рующе, от вся́ких напа́стей и бед и напра́сныя сме́рти, предста́тельством ва́шим нас избавля́юще, и от всех враг ви́димых и неви́димых защища́юще, я́ко да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́, и та́ко в ми́ре вре́менное сие́ житие́ преше́дше, в ве́чный дости́гнем поко́й, иде́же ва́шим святы́м умоле́нием, да сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия Христа́ Бо́га на́шего, ему́же со Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая святым праведным Иоакиму и Анне

О, святи́и пра́ведницы, Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно! Моли́те Милосе́рдаго Го́спода, я́ко да отврати́т от нас гнев Свой, по дело́м на́шим пра́ведно на ны дви́жимый, и да безчи́сленная прегреше́ния на́ша презре́в, обрати́т нас, раб Бо́жиих (имена), на путь покая́ния, и на стези́ за́поведей Свои́х да утверди́т нас. Та́же моли́твами ва́шими в ми́ре жизнь на́шу сохрани́те, и во всех благи́х благо́е поспеше́ние испроси́те, вся к животу́ и благоче́стию потре́бная нам от Бо́га да́рующе, от вся́ких напа́стей и бед и внеза́пныя сме́рти предста́тельством ва́шим нас избавля́юще и от всех враг ви́димых и неви́димых защища́юще, и та́ко в ми́ре вре́менное сие́ житие́ преше́дше в ве́чный дости́гнем поко́й, иде́же ва́шим святы́м умоле́нием да сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия Христа́ Бо́га на́шего, Ему́же, со Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом, подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Праведным Иоакиму и Анне, родителям Пресвятой Богородицы (тропари, кондак и молитвы)

Тропарь, глас 2:

Пра́ведных Твои́х, Го́споди, па́мять пра́зднующе, / те́ми мо́лим Тя, // спаси́ ду́ши на́ша.

Ин тропарь, глас 1:

И́же в зако́нней благода́ти пра́ведни бы́вше, / Младе́нца богода́ннаго породи́ша нам Иоаки́м и А́нна. / Те́мже днесь све́тло торжеству́ет, / ве́село пра́зднующи, Боже́ственная Це́рковь, честну́ю ва́шу па́мять, / сла́вящи Бо́га, // воздви́гшаго рог спасе́ния нам в дому́ Дави́дове.

Кондак, глас 2:

Ра́дуется ны́не А́нна, / непло́дства разреши́вшися соу́з, / и пита́ет Пречи́стую, / созыва́ющи вся воспе́ти / Дарова́вшаго от чре́ва ея́ челове́ком // еди́ну Ма́терь и Неискусому́жную.

Молитва первая

О святи́и пра́ведницы, Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно! Моли́те Милосе́рдаго Го́спода, я́ко да отврати́т от нас гнев Свой, по дело́м на́шим пра́ведно на ны дви́жимый, и да безчи́сленная прегреше́ния на́ша презре́в, обрати́т нас, раб Бо́жиих (имена), на путь покая́ния, и на стези́ за́поведей Свои́х да утверди́т нас. Та́же моли́твами ва́шими в ми́ре жизнь на́шу сохрани́те, и во всех благи́х благо́е поспеше́ние испроси́те, вся к животу́ и благоче́стию потре́бная нам от Бо́га да́рующе, от вся́ких напа́стей и бед и внеза́пныя сме́рти предста́тельством ва́шим нас избавля́юще и от всех враг ви́димых и неви́димых защища́юще, и та́ко в ми́ре вре́менное сие́ житие́ преше́дше в ве́чный дости́гнем поко́й, иде́же ва́шим святы́м умоле́нием да сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия Христа́ Бо́га на́шего, Ему́же, со Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом, подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая

О присносла́внии Христо́вы пра́ведницы, святи́и Богоотцы́ Иоаки́ме и А́нно, предстоя́щии Небе́сному Престо́лу Вели́каго Царя́ и ве́лие дерзнове́ние к Нему́ иму́щии, я́ко от преблагослове́нныя дще́ри ва́шея, Пречи́стыя Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, воплоти́тися изво́лившему, к вам, я́ко многомо́щным предста́телем и усе́рдным о нас моли́твенникам, прибега́ем мы гре́шнии и недосто́йнии. Моли́те бла́гость Его́, я́ко да отврати́т от нас гнев Свой, по дело́м на́шым пра́ведно на ны дви́жимый, и да безчи́сленныя прегреше́ния на́ша презре́в, обрати́т нас на путь покая́ния и на стезе́ за́поведей Свои́х да утверди́т нас. Та́же моли́твами ва́шими в ми́ре живо́т наш сохрани́те и во всех благи́х благо́е поспеше́ние испроси́те, вся я́же к животу́ и благоче́стию потре́бная нам от Бо́га да́рующе, от вся́ких напа́стей и бед и напра́сныя сме́рти, предста́тельством ва́шим нас избавля́юще, и от всех враг ви́димых и неви́димых защища́юще, я́ко да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́, и та́ко в ми́ре вре́менное сие́ житие́ преше́дше, в ве́чный дости́гнем поко́й, иде́же ва́шим святы́м умоле́нием, да сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия Христа́ Бо́га на́шего, ему́же со Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Назад к списку